فازمتر چطور کار می کند؟
Electric Phase Detail

فازمتر چطور کار می کند؟

فازمتر چطور کار می کند؟

یکی از وسائل پرکاربردی که از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار می گیرد، فازمتر است. نه تنها جنبه کاربردی عمومی بلکه جنبه استفاده صنعتی هم دارد. درون هر جعبه ابزاری وجود آن ضروری است. شما جعبه ابزاری را پیدا نمی کنید که این ابزار را نداشته باشد. کار با فازمتر بسیار آسان است اما ساختاری دارد که افرادی که از آن استفاده می کنند با آن خیلی آشنا نیستند. همراه ما باشید تا با تعریف فازمتر آشنا شوید و انواع آن را به شما معرفی کنیم.

تعریف فازمتر

ظاهر فازمترها بسیار شبیه پیچ گوشتی است، اما کاربرد متفاوتی نسبت به آن دارند. همان طور که از اسمشان مشخص است برای تشخیص وجود جریان الکتریکی و تشخیص سیم فاز و نول استفاده می شوند.

فازمتر چطور کار میکند

این ابزار از قدیم در هر جعبه ابزاری مورد استفاده بوده است. یکی از انواع فازمتـرها، نوع چراغ دار آن است. مدل های چراغ دار همان انواع معمولی می باشند که از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته اند. ساختار آن از یک میله، یک چراغ، و یک مقاومت تشکیل شده است. فـازمتر در اصل از یک مدار باز تشکیل شده است. این مدار برای بسته شدن به یک رسانا نیاز دارد که این رسانا بدن شما می باشد. تا بتواند از طریق رسانا جریان را به زمین متصل کند.

زمانی که سر فازمتر را می خواهید به پریز وصل کنید، دستتان باید در انتهای فلزی فازمتـر قرار بگیرد. اگر فازمتـر به فاز وصل شده باشد اختلاف پتانسیل به وجود می آید و چراغ روشن می شود. اما اگر سیم نول باشد، هیچ اختلاف پتانسیلی ایجاد نمی شود و جریانی هم وجود ندارد و چراغی هم روشن نمی شود. و لامپ فازمـتر خاموش باقی می ماند.

فازمتر چطور کار میکند

چراغ فازمتر

چراغ های قدیمی فازمـترها از همان لامپ های معمولی کم نوری هستند که به سختی می توان روشن یا خاموش بودن آن ها را تشخیص داد. البته انواع جدید فازمتر در حال حاضر تغییر زیادی کرده اند. دیگر لامپ آن ها از انواع معمولی نیست، بلکه از لامپ های نئون با ولتاژ بالا هستند. روشنایی آن ها در طول روز و در هوای روشن نیز قابل تشخیص است. علاوه بر تشخیص نور در هوای روشن، قابل تعویض هم می باشند.

فازمترهای الکترونیکی هم انواع جدید هستند که میزان ولتاژ و اندوکتانس را بر روی صفحه نمایش کوچکی که دارند، نشان می دهند. فازمـترهای دیجیتال تفاوت های زیادی با انواع معمولی و ساده دارند که در مطالب بعدی شما را با آن ها آشنا خواهیم کرد.

انواع فـازمـتـر کوتاه و بلند به همراه قیمت را در اینجا ببینید

 

کانال تلگرام دیجی مایا

مشاهده سایت دیجی مایا